Silo az Üzenetről |
Tanulmányi Központ, Punta de Vacas 2008 Ma elsősorban azokhoz az üzenet-közvetítőkhöz fordulunk, akik a különböző parkokban gyűltek össze világszerte. Megjegyzéseink az Üzenet legáltalánosabb jellemzőit fogják érintetni. Az Üzenet előzményei
(Az egeret a CC ikon fölé mozgatva lehet kiválasztani a magyar nyelvű feliratot.) Az Üzenet előzményeivel fogjuk kezdeni, melyek két, 1969-ben készült anyagban találhatók meg. Az egyik „A belső tekintet” néven ismert írás, mely ugyanitt, Punta de Vacasban íródott 1969-ben, majd először 1972-ben jelent meg. A második előzmény egy előadás, egy beszéd, amely „Szónoklat a szenvedés gyógyításáról” címmel vált ismertté, s melyet itt ugyanezen a helyen mondtunk el 1969. május 4-én. Ezek az anyagok elterjedtek különböző formátumokban, melyekhez később kifejtések készültek, melyek külön írásokként és könyvekként jelentek meg, és végül ezek alkották a szerző összegyűjtött műveinek köteteit. Azt hiszem helyénvaló azt állítani, hogy az egész létrehozott alkotás nem más, mint a két említett előzmény tematikus átdolgozásainak és kifejtéseinek összessége. Így aztán noha a művet fel lehet osztani különböző irodalmi, pszichológiai, társadalmi és egyéb műfajok alapján, a különböző kifejtések magja a két említett előzményre vezethető vissza. Ezért a különböző írások és a különböző nyilvános szereplések nem mások, mint a korábban említett alap írások kibontásai, kifejtései és magyarázatai. Nem olyan régen jelent meg az Üzenet egy 2002-ben kiadott kötetben „Silo Üzenete” címen. Ez az írás három részre oszlik: a Könyvre, a Tapasztalatra és az Útra. A Könyv nem más, mint a Belső tekintet. A Tapasztalat az Üzenet gyakorlati megnyilvánulása nyolc ceremónián keresztül. Végül az Út elmélkedések és javaslatok gyűjteménye. Itt befejezhetnénk az Üzenet és előzményeivel kapcsolatos fejtegetéseinket. Ugyanakkor szeretnék röviden kitérni néhány olyan témára, melyek a Szenvedés gyógyítása beszédből leválva, vonatkozásokká váltak és lehetővé tették személyes és társadalmi szinten fontos témák kifejtését, úgy mint a fájdalom és szenvedés közötti különbségtétel…
A Szenvedés gyógyítása, mint előzmény Ebben a beszédben elhangzik, hogy az életben a legfontosabb tudás a szenvedés megértése és e szenvedés legyőzése. Fontos különbséget tenni a fizikai fájdalom és a szellemi szenvedés között. A szenvedésnek három útja van: az érzékelésé, az emlékezeté és a képzeleté. A szenvedés felfedi az erőszak állapotát, az erőszakét, ami a félelemhez kapcsolódik: félelem attól, hogy elveszítjük, amink van; vagy már elveszítettünk valamit; vagy valamit mindenáron el akarunk érni. Szenvedünk, mert valamink nincs, vagy csak úgy általánosan félünk… Félünk a betegségtől, a szegénységtől, a magánytól és a haláltól. Az erőszak gyökere a vágy. A vágy különböző szinteken és formákban jelentkezik, amelyek a legszertelenebb vágyaktól a legegyszerűbb és legjogosabb törekvésekig terjednek. Ha figyelmet szentel ennek, akkor a belső elmélkedés révén az ember új irányt adhat az életének. A vágyból születik az erőszak, ami nem marad meg az emberek bensőjében, hanem megfertőzi a környezetüket is. Az erőszak különböző formáit figyelhetjük meg az alapvető, fizikai erőszakon kívül. Így aztán létezik gazdasági, faji, vallási, szexuális, pszichológiai, lelki és egyéb elfojtott vagy leplezett formái az erőszaknak. ……. A beszéd sok eleme kerül át különböző könyvekbe, mint például „Emberivé tenni a Földet”, „Levelek barátaimnak”, „Az új-humanizmus szótára” és a „Silo beszél”, valamint a következő előadásokba is: „Az érvényes cselekedet”, „Az élet értelme”, „Humanizmus és a mai világ”, „A civilizáció válsága és a humanizmus”, „Mit értünk ma egyetemes humanizmus alatt” stb.
A Belső tekintet c. könyv, mint előzmény A másik előzmény, a Belső tekintet, az élet értelmével foglalkozik. A fő téma, amit tárgyal, az ellentmondás pszichológiai állapota. Elmagyarázza, hogy az ellentmondást a szenvedés érzékelése jelzi, és hogy a szellemi szenvedés legyőzése az által lehetséges, ha életünket általánosságban egyre inkább ellentmondásoktól mentes cselekedetek felé irányítjuk, és különösen ha más emberekkel kapcsolatban ellentmondásoktól mentes cselekedetek felé. Világos, hogy Silo üzenetének említett előzményei keverednek és kölcsönösen hivatkoznak egymásra, különösen az Üzenet második és harmadik részében, hiszen az első rész teljesen megegyezik a Belső tekintettel. Ezen rövid megjegyzésekhez befejezéseképp szeretném hozzátenni, hogy az Üzenet nemcsak egy személyes spiritualitás kifejeződése, hanem egy társadalmi spiritualitásé is, melynek tapasztalati igazságát az idő fogja igazolni, és amely különböző kultúrákban, nemzetekben, társadalmi rétegekben és generációkban jelenik meg. Egy ilyen igazságnak nincs szüksége dogmákra vagy rögzített szervezeti formákra a működéséhez és a fejlődéséhez. Ezért az „üzenetközvetítők”, azaz azok, akik átérzik az Üzenetet és eljuttatják azt másokhoz, mindig hangsúlyozzák annak szükségességét, hogy ne fogadjanak el a gondolatokra és a hitekre erőltetett korlátokat, és hogy minden emberrel úgy bánjanak, ahogy szeretnék, hogy velük bánjanak. Mivel nagyra értékelik a személyek közötti és a társadalmi kapcsolatokat, ezzel egyidejűleg az üzenetközvetítők tevékenykednek a megkülönböztetés, az egyenlőtlenség és az igazságtalanság minden formája ellen. |